vrijdag 4 februari 2011

LAYAR toont meest recente tricks Augmented Reality

Op de Augmented Reality Thursday (ART) van 3 februari jl geeft LAYAR een demonstratie van wat er met hun techniek mogelijk is. Veelvuldig klonken "Oeh's" en "Ah's" uit het publiek.


Centraal bij de presentatie staat een tijdschrift en een smartphone, gekoppeld aan een groot scherm. Wat we te zien krijgen, is nog het best te beschrijven als 'Het Nieuwe Lezen'. In het eerste filmpje is te zien wat er gebeurt als je LAYAR met behulp van je smartphone op een groepsfoto richt. Via facial recognition poppen direct de namen bij de juiste personen op. Als extra service verschijnen ook het Twitter-account en het LinkedIn-profiel van elk persoon (zie filmpje). Big Brother is er niets bij.



In het tweede filmfragment (zie hieronder) zien we hoe een foto van een advertentie allerlei extra info bevat. LAYAR laat zien hoe een hele slideshow geprojecteerd kan worden over een bestaande advertentie. Anders dan bij QR (de zwart-witte blokjescode) werkt LAYAR hier direct op basis van photo recognition.



De kracht van LAYAR komt met name tot uiting in de creatieve toepassingen ervan. Ook dient de tijd er rijp voor te zijn, wil het tot een grotere doorbraak komen. Stappen worden gezet en er zijn veelbelovende initiatieven. Zo bleek bij deze ART-bijeenkomst dat Funda meer dan geïnteresseerd is in een toepassing om nieuwbouwprojecten via LAYAR alvast zichtbaar te maken. Voor een vergelijkbaar voorbeeld waar dit al werkt: richt LAYAR op een nieuwbouwproject in Rotterdam en je krijgt te zien wat er gebouwd gaat worden.

Tweede voorbeeld dat juist historisch van aard is: plaats LAYAR in Belgie of Noord-Frankrijk op beroemde plekken waar de gevechtslinies van de Eerste Wereldoorlog lagen en je krijgt on the spot informatie en foto’s en bij een keur aan POI's(Points of Interests). Thx to Yellowpond.

Er zijn bedrijven bezig om via LAYAR alle scheepswrakken onder Almere in LAYAR te zetten, zodat je je in Almere op de zeebodem waant. Andere bedrijven zijn bezig met commerciele Business-to-Business toepassingen, waarbij merknamen in 3D, in een zeppelin of grappig verpakt, over producten heen vliegen.

Kijk via LAYAR en je krijgt een glimp te zien van de toekomst.
Of desgewenst een glimp van het verleden...

Gouden tip voor iedereen die een gebouw/ boot/ spoorweg/ station of ander historisch element gaat afbreken: fotografeer en film het intensief. Het staat later garant voor een tweede leven in LAYAR.

(c) Guido van de Wiel

1 opmerking:

gusjan zei

Leuk dat je een filmpje van de presentatie hebt gemaakt.